Welkom bezoeker, Wilt u inloggen of registreren?

Audi RS6 C5

Audi RS6.

 

De auto heeft een 4,2-liter biturbo V8-motor met 5 kleppen per cilinder en variable inlaatklep timing die een vermogen van 450 pk (331 kW) opwekt en een trekkracht heeft van 560 Nm. Het maximum vermogen is beschikbaar van 5.700 tot 6.400 tpm en het maximum koppel tussen 1.950 en 5.600 tpm. De motor is gebaseerd op die uit de Audi A6 4.2 en uit de Audi S6 en is getuned met behulp van Cosworth en voorzien van 2 turbo's.

De RS6 heeft het Audi quattro vierwielaandrijvings-systeem en een 5-traps Tiptronic automatische versnellingsbak. Er was geen handgeschakelde versie leverbaar omdat Audi geen geschikte versnellingsbak in huis had die het koppel van de motor aankon. Het Torsen-differentieel van de quattro-aandrijving is een aangepaste versie van het differentieel dat gebruikt werd in de Audi A8 W12 type D2. Het voor- en achterdifferentieel is van het "open" type met een Electronic Differential Lock (EDL) en werkt samen met het ESP. De kracht van de motor wordt eerst naar een Torsen-differentieel gestuurd dat zich in het midden bevindt, vervolgens naar het voor- en achterdifferentieel. De RS6 debuteerde met Audi's Dynamic Ride Control (DRC), een dempingssysteem dat met behulp van kruislings geplaatste hydraulische cilinders een shimmy tegengaat.

 

 


Update:

De auto tikt bij koude start, dit is vermoedelijk een lek uitlaatspruitstukpakking. 
Deze zal vervangen worden en omdat het blok er dan toch gelijk uit is vervangen we ook de nokkenasverstellers dus Links en rechts samen met de nokkenas kettingen en bijbehorende pakkingen.

 


Update:

Nog voor ik tijd heb om het blok er uit te halen was het tijd om de banden te vervangen 4x voor nieuwe Dunlop Sport Max.
De reden: auto is voorzien van een KW V3 schroefset maar is niet goed uitgelijnd, nu heb ik de auto eerst uitgelijnd zodat ik rustig heen en weer kan rijden voor de grote reparatie.
Ik heb de auto ook gelijk een stukje hoger gezet omdat de banden aanliepen in de wielkastrand.



 


Update 12 Nov. Vlak voordat het hartje er uit gaat: 

 


 

De Voorbumper er af, hier ziet u de 2 intercoolers van Wagner Engineering compleet met carbon lucht geleiders

 


 

Vervolgens, is het zaak dat alle koelers worden afgekoppeld en de airco word leeg gezogen. Ook is het mogelijk om het front in service stand te zetten, dat houd in dat de horizontale torx bouten worden vervangen voor hele lange torx bouten met buisjes er om heen zodat je het front naar voren kunt schuiven. het resultaat is hier onder te zien:

 


 

Vervolgens moet alles van onderen weg gebouwd worden: Dan als laatste is het zaak om het blok vast te hangen in de takel, omhoog tegen de auto aan te trekken en de steunen van onderen los maken (van het subframe)

 


 

Hieronder ziet u de V8 Bi-turbo:  De reden dat de motor uit de auto moest was de lekke uitlaatspruitstuk pakking, althans dat was de eerste diagnose. Al gauw bleek dus dat het niet de pakking was, deze was nergens lek!

 


 

Vervolgens het inlaatspruitstuk bekekenen het probleem was direct zichtbaar. De oorzaak van het tikken bleek de achterste pijp te zijn van het uitlaatspruitstuk, deze in het verleden afgebroken en is al getracht deze er uit te halen maar zonder succes. Het spruitstuk zal toen nog wel lucht dicht geweest zijn maar naar verloop van tijd gaan scheuren.

 


 

Vervolgens een nieuw uitlaatspruitstuk bij Audi besteld:  Dit natuurlijk netjes op het blok gezet met nieuwe pakkingen, moertjes en boutjes:Gelijk de turbo's op Speling gecontroleerd en de turbo's waren in prima staat!! De wastegates gelijk gesmeerd en diverse pakkingen en keerringen vervangen zodat het blok kurk droog blijft. Vanaf hier is het blok weer ingebouwd: Tijdens de uitbouw nog een kabelboombreuk geconstateerd en voor inbouw hersteld:

 

Het resultaat is een zeer soepel lopende V8 zonder enige bijgeluidjes!

 

 

 

Klantenservice

Bedrijfsinformatie

  • Hinmanweg 9y
  • 7575BE Oldenzaal
  •  
  • Telefoon:
  • +31 (0) 642 40 86 03
  •  

 

U kunt online via uw bank betalen